استاد علوم سياسي دانشگاه يزد در سالروز ارسال پيام تاريخي امام(ره) به ميخائيل گورباچف رييس جمهوري شوروي سابق، گفت: اين پيام، به عنوان يكي از اسناد سياسي مهم قرن بيستم به شمار مي‌رود.

یزدفردا :دكترحسن غفوري روز چهارشنبه درگفت و گو باخبرنگار ايرنا به اهميت ارسال اين پيام در ‪ ۱۳‬دي ماه سال ‪ ۶۷‬اشاره كرد و افزود: اين پيام در شرايطي از سوي معماربزرگ انقلاب اسلامي براي گورباچف فرستاده شد كه هنوز نظام دو قطبي بر جهان حاكم بود.

وي گفت:در آن برهه تاريخي، هنوز جنگ سرد ميان دو ابر قدرت، رواج داشت و ديوار برلين، به عنوان نماد و سمبل جدايي شرق و غرب، فرو نريخته بود.

به گفته وي در آن زمان، هنوز كمونيسم بر قانون اساسي شوروي و بر مقدرات مردم آن كشور حاكم بود و شاهد سايه شوروي در افغانستان بوديم.

اين استاد دانشگاه گفت:پيام‌امام (ره) به اين دليل اهميت داشت كه به رغم آنكه تحليل گران و نظريه‌پردازان جهان، شاهد بخشي از تحولات در شوروي بودند هيچ كدام قادر به پيشگويي در خصوص آينده اين كشور نبودند.

وي گفت: امام (ره) با توجه به بصيرت و بينايي كه برخاسته از ايمان و تقواي ايشان به خدا بود فرو پاشي نظام كمونيستي را پيش بيني كردند.

دكتر غفوري اضافه كرد: لذا اين پيام با توجه به پيش‌بيني فروپاشي شوروي و كمونيسم و خسارات زيادي كه شوروي به خاطراتكا و روي آوردن به غرب تحمل كرد، به عنوان يكي از اسناد سياسي قرن بيستم مطرح است.

وي اظهار داشت: اين نامه از سويي، بيانگر جهان شمولي دين اسلام است يعني قلمرو اسلام صرفا محدود به مسلمانان و يا ايران نيست و از سوي ديگر اين پيام از مصاديق واقعي صدور انقلاب اسلامي است.

به گفته اين استاد علوم سياسي دانشگاه، صدور انقلاب نيز به معناي واقعي آن همان پاسخگويي به سوالات و نيازهاي بشريت است كه ما در اين پيام شاهد آن هستيم.

غفوري افزود: نوع برخورد گورباچف در آن زمان نشان داد كه او متاسفانه محتواي اصلي پيام امام (ره) را درك نكرده بود.

پيام امام خميني (ره) را سيزدهم دي ماه ‪ ۱۳۶۷‬آيت‌الله‌عبدالله جوادي آملي در مسكو تسليم گورباچف آخرين رييس جمهوري شوروي كرد.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا